Tornfalk?

En häftig sak hände alldeles nyss inför ögonen på mig och Cliff! Precis utanför bostadsområdet finns det träd där det brukar sitta en massa skator och kråkor. Iaf kom jag och Cliff och gick förbi där när helt plötsligt ngt kommer med full fart och slår ner en av skatorna. De andra skatorna och kråkorna får panik och börjar skrika och flaxa omkring. Jag ser en ganska stor brun vinge bakom en snöhög och går närmre. Där sitter en rovfågel och håller fast en av skatorna. Skatan lyckas fly iväg men rovfågeln är tätt bakom och tar den skadade skatan igen. Flyger iväg lite längre bort och sätter sig ett tag innan den flyger bort igen med sitt byte. Skatflocken följer efter skrikandes. Jag var verkligen jättenära rovfågeln. Stirrade rakt in in dens ögon. Och runt omkring gick människor och bilar körde förbi. Inte direkt ofta man får se en rovfågel så nära och så nära intill ett bostadsområde! Men vad var det för slags fågel då? Ingen aning. Är sämst på fåglar men efter att ha tittat på bilder över näten så såg den definitivt ut som en tornfalk. Men de verkar inte ta andra fåglar av vad jag har förstått? Men slående lik var den...

Tänk om jag hade haft kameran med. Hade kunde tagit en jättebra bild på den.


Kommentarer
Postat av: Lena

Ha en skön kväll!



Kram Lena

2009-02-18 @ 20:37:24
URL: http://www.nygards.bloggagratis.se
Postat av: Sophie

Häftigt! :-) Funkar inte Chippen och Mackan ihop längre? Tänkte på det du skrev i min blogg. Jättetråkigt isf. :-(

2009-02-19 @ 12:42:47
URL: http://www.luneas.bloggagratis.se
Postat av: Karin F

Tornfalken är en ganska liten fågel, skulle inte klara av en skata. Om den var randig på bröstet är det mest troligt att det var en duvhök. Eller såg du att den hade så'na där svarta "tårar" ner från ögonen? Det finns nämligen större falkar men de är betydligt ovanligare.

2009-02-20 @ 08:35:43
URL: http://myosotis.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0